Wyszukaj:

Popularne tagi:

audio Europa media ochrona zdrowia prawo Ukraina wideo

Polska Regionalna

#edukacja #małopolskie

Plan dla Dolnego Śląska

“Plan dla Dolnego Śląska 2050” to dokument pokazujący, w jaki sposób chcemy osiągnąć wizję zrównoważonego dobrobytu dla mieszkańców województwa dolnośląskiego. W nadchodzących latach nasze województwo będzie musiało zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Najważniejsze z nich dotyczą kryzysu uchodźczego, kryzysu energetycznego, transformacji energetycznej, starzejącego się społeczeństwa oraz pogłębiających się nierówności. W niniejszym dokumencie dokonaliśmy
diagnozy największych problemów regionu i wyznaczyliśmy priorytetowe działania.

Czytaj więcej
Udostępnij:
#gospodarka wodna #lubelskie

Analiza wpływu planowanej drogi wodnej E40 na środowisko

Niniejsze opracowanie pokazuje zagrożenia wynikające z planowanego zniszczenia ekosystemu polskich rzek. Wskazuje konsekwencje dla środowiska naturalnego, które spowodowałaby realizacja nieprzemyślanych inwestycji na rzekach, w dolinach i dorzeczach w środkowym biegu Wisły i Bugu. Opracowanie ma na celu również rozpoznanie tematu, który określany jest w „Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030”.[1] Główną intencją jest określenie możliwości zahamowania tej bardzo degradującej środowisko naturalne strategii, mającej na celu pozyskanie funduszy przeznaczonych na rozbudowę wodnych dróg śródlądowych wchodzących w skład Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Czytaj więcej
Udostępnij:
#edukacja #małopolskie

Subwencja a koszty funkcjonowania oświaty. Analiza różnic na przykładzie wybranych gmin powiatu chrzanowskiego (woj. małopolskie)

Podstawowym źródłem finansowania oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego jest subwencja oświatowa. Niestety w praktyce subwencja nie wystarcza na pokrycie wszystkich kosztów ponoszonych przez samorządy w zakresie finansowania oświaty. Brakującą część samorządy muszą pokryć ze środków własnych, kosztem innych zadań i inwestycji.

Czytaj więcej
Udostępnij:
#ochrona zdrowia #opieka społeczna #pomorskie

Poprawa opieki nad osobami niesamodzielnymi w województwie pomorskim

Starzenie się populacji województwa pomorskiego, tak jak i całej Polski, postępuje dynamicznie z powodu stopniowego wydłużania się przewidywanego trwania życia oraz niskiego współczynnika dzietności. Wykazywana w bieżących bilansach ludności liczba osób w wieku 80 lat i więcej wynosiła blisko 1,5 mln w 2013 r., a w 2050 r. wzrośnie według szacunków ponad dwukrotnie- do poziomu ponad 3,5 mln. Współczynnik obciążenia demograficznego osobami starszymi ulegnie do 2050 r. potrojeniu. Dla województwa pomorskiego prognozy są podobne. Tylko w okresie między 2020 a 2035 r. odsetek ludności w wieku 65 lat i więcej wzrośnie z 17,3% do 21,6%, a wskaźnik obciążenia demograficznego osobami starszymi wzrośnie z 26,8% w 2020 r. do 53,2% w 2050 r.

Czytaj więcej
Udostępnij:
#gospodarka wodna #warminsko-mazurskie

Przekop Mierzei Wiślanej- wykorzystanie szansy zrównoważonego rozwoju

Przekop Mierzei Wiślanej staje się faktem, co zmienia optykę i wymusza kolejny etap toczonej debaty. W miejsce dotychczasowego sporu zwolenników i przeciwników koncepcji sztucznego kanału, w rodzaju: – czy? bądź – po co?, należy zacząć stawiać pytanie: – co dalej?

Czytaj więcej
Udostępnij:
#gospodarka wodna

(Nie)kontrolowane zasoby wody w Polsce

Zasoby wody na całym świecie kurczą się w szybkim tempie. Niepokojąco niski poziom czystej wody występuje w prawie połowie krajów unijnych- poniżej 3 tys. m³ na osobę rocznie. Według ONZ roczna wielkość zasobów wody poniżej 1,7 tys. m³ na mieszkańca powoduje tzw. stres wodny, czyli sytuację, w której wody jest za mało, aby zaspokoić potrzeby ludzi i środowiska albo woda jest niezdatna do picia. Tymczasem odnawialne zasoby wody na mieszkańca w Polsce spadły z 1,8 m³ rocznie w 1972 r. do 1,6 m³ rocznie w 2017 roku.[2]  Na terenie Unii Europejskiej gorzej pod tym względem jest tylko w Czechach, na Cyprze i na Malcie. Sam ten fakt powinien już zmusić nas nie tylko do myślenia, ale skutecznego działania.

Czytaj więcej
Udostępnij:
#pomorskie #transport

Droga ekspresowa S6 jako obwodnica Trójmiasta

Rozbudowa obwodnicy Trójmiasta jest niewątpliwie skomplikowanym, czasochłonnym i kosztownym, ale kluczowym dla całego regionu przedsięwzięciem, które musi odbywać się wieloetapowo. Same prace projektowe mogą potrwać kilka lat, a realizacja inwestycji nawet dziesięć lat. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby zacząć tę inwestycję już teraz. Jej realizacja będzie czasochłonna, jednak nie będzie kolidować z innymi pracami, a środki finansowania mogą być zapewnione z wielu źródeł.

Czytaj więcej
Udostępnij:
#edukacja #warminsko-mazurskie

Rozwój kompetencji społecznych i świadomości obywatelskiej u młodego pokolenia na wybranych przykładach z województwa warmińsko-mazurskiego

Jednym z niezbędnych elementów składających się na funkcjonowanie demokratycznego państwa prawa jest istnienie społeczeństwa obywatelskiego. To dzięki niemu kraj postrzegany jest jako silne, stabilne i przyjazne państwo dla obywateli. Społeczeństwo obywatelskie charakteryzuje się wielością form aktywności poszczególnych grup społecznych, w tym także młodzieży. Aktywność owa nie jest inspirowana przez władzę centralną, a przez inicjatywę oddolną. Może przybierać różne formy: podejmowanie pracy społecznej na rzecz innych, swojego środowiska, osiedla, wsi czy miasta. Można wskazać także bardziej sformalizowane działania w organizacjach pozarządowych, takich jak fundacje i stowarzyszenia. Jest bardzo ważne, aby młodzi ludzie brali aktywny udział w działaniach obywatelskich, co da w przyszłości impuls do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

Czytaj więcej
Udostępnij:
#ekologia #pomorskie #transport

Kolej na kolej. Perspektywa rozwoju połączeń kolejowych na Pomorzu w kontekście strategii: Polska na Zielonym Szlaku

Transport to część gospodarki, mająca znaczący wpływ zarówno na potrzeby jednostek jak i całych społeczeństw. Sprawny system transportowy determinuje zarówno rozwój innowacyjności, jak również decyduje o konkurencyjności. Rozwój regionów oraz niwelowanie dysproporcji tego rozwoju jest w znacznej mierze zależne od dostępności transportowej.

Czytaj więcej
Udostępnij:
#ekologia #mazowieckie

Ku zrównoważonej mobilności. Rowerowe połączenia aglomeracyjne na styku warszawskich dzielnic Bemowo, Bielany, Białołęka wraz z gminami ościennymi

Plan dla północnej części aglomeracji warszawskiej Bemowo, Bielany, Białołęka, Stare Babice, Izabelin, Łomianki, Jabłonna, Nieporęt – 10 systemowych rozwiązań wpływających na poprawę i rozbudowę rowerowej komunikacji transportowej łączącej podwarszawskie gminy z Warszawą

Czytaj więcej
Udostępnij: