Połączenia kolejowe mają fundamentalne znaczenie dla zielonego rozwoju zarówno obszarów metropolitalnych jak i regionalnych. Umożliwiają efektywne przewożenie dużej liczby pasażerów i towarów, które niemożliwe są do osiągnięcia za pomocą transportu indywidualnego.
Transport odpowiada za około 25% emisji CO2 w Polsce. Dotyczy to zarówno przewozu towarów jak i osób. Wobec tego faktu jasne jest, że aby znacząco zredukować nasz ślad węglowy musimy znaleźć sposób na bardziej przyjazne dla środowiska przemieszczanie się i przesył towarów. Za 70 proc. emisji odpowiada transport pasażerski, w szczególności ten drogowy (samochody osobowe, autobusy miejskie, autobusy dalekobieżne). 88 proc. emisji generuje pasażerski i towarowy transport kołowy. Niemiecki Urząd do spraw środowiska szacuje, że emisje transportu samochodowego są nawet 5 krotnie większe niż te, które generuje przewóz pasażerski kolejowy. Uwzględniając różnice w mixie energetycznym Polski i Niemiec, ta proporcja nadal jest korzystna na rzecz kolei. Co więcej, należy także zauważyć, że oddziaływanie linii kolejowych na środowisko jest mniejsze niż dróg szybkiego ruchu.
Prezentujemy analizę „Perspektywy rozwoju połączeń kolejowych w Wielkopolsce w kontekście „Polska na Zielonym Szlaku” autorstwa ekspertów współpracujących w regionalnym oddziale Instytutu Strategie 2050 Wielkopolskie – dr Piotra Sobczyka i Jana Szacha.