Publikacje
Różnorodność etniczna społeczeństwa polskiego
Społeczeństwo polskie staje się coraz bardziej zróżnicowane pod względem etnicznym. W Polsce zamieszkuje od 516 tys. do 1,35 mln przedstawicieli mniejszości narodowych i etnicznych oraz od 457 tys. do 2,1 mln cudzoziemców. Ich łączna liczba sięga zatem 3,2 mln osób. Obserwowany w ostatnich latach napływ cudzoziemców ma pozytywne następstwa dla gospodarki. Zarazem procesy imigracyjne sprzyjają zmniejszeniu dystansu pomiędzy Polakami a największą grupą imigrantów – Ukraińcami.
Opieka psychiatryczna dla dorosłych oraz opieka psychologiczno-psychiatryczna dla dzieci i młodzieży
Zaburzenia psychiczne są w Polsce poważnym i narastającym problemem. Coraz częściej traktowane są jako choroba cywilizacyjna XXI wieku. Dane pochodzące z jednostek sprawujących opiekę psychiatryczną wskazują na coraz liczniejsze przypadki zachorowań lub tylko przejściowego pogorszenia dobrostanu psychicznego.
Administracja kolesi
Ucichła propaganda rządu o liczbie miejsc pracy uratowanych dzięki przepisom kolejnych tarcz antykryzysowych związanych z pandemią. Nieprzypadkowo. Od kilku miesięcy pojawiają się informację o możliwości masowych zwolnień w administracji publicznej. Jeśli do nich dojdzie może to być kolejny etap niszczenia profesjonalnej administracji demokratycznego państwa.
List otwarty ekspertów Instytutu Strategie 2050 do Ministra Zdrowia
Na pogłębiający się od lat kryzys w polskim systemie ochrony zdrowia nakłada się dramatyczna sytuacja związana z pandemią. Aby chronić życie i zdrowie polskich obywateli potrzebne są nadzwyczajne działania systemowe, które zapewnią efektywne zarządzanie dostępnymi zasobami.
Mowa o stanie Unii, czyli raport z placu budowy
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen wygłosiła wczoraj w Parlamencie Europejskim doroczną mowę o stanie Unii. W trakcie przemówienia wywoływała do tablicy Radę Europejską, jako głównego „hamulcowego” we wdrażaniu planów Komisji. Co znamienne, przewodniczącego Rady Europejskiej, Charlesa Michela, nie było w czasie przemówienia na sali.
Założenia do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie jawności finansowania działalności politycznej w Polsce
Uchwalenie przez Sejm, a następnie odrzucenie przez Senat ustawy o zmianie
niektórych ustaw w zakresie wynagrodzenia osób pełniących funkcje publiczne oraz o zmianie
ustawy o partiach politycznych wywołało, oprócz słusznego oburzenia dotyczącego trybu prac
nad tak istotną dla ustroju demokratycznego państwa kwestią, także dyskusję nad problematyką
ustawy. Została ona zakreślona szeroko – dotyczy wielu aspektów z zakresu finansowania
polityki ze środków publicznych. Kwestie związane z wynagrodzeniami osób pełniących
najwyższe funkcje w państwie, a także mechanizmy dotyczące sposobu przydzielania partiom
subwencji i dotacji podmiotowej są niezwykle istotne i wymagają pogłębionej debaty
eksperckiej i publicznej. Będą również przedmiotem dalszych prac i analiz Instytutu Strategie 2050. Niniejsza analiza oparta jest na założeniu, że finansowanie partii politycznych ze środków publicznych, rekomendowane przez Radę Europy i praktykowane w różnych formach w zdecydowanej większości państw Unii Europejskiej, jest zasadniczo celowe. Podstawowym argumentem przemawiającym za publicznym źródłem finansowania działalności politycznej jest przejrzystość finansowa polityki i przeciwdziałanie korupcji w tym zakresie oraz sprzyjanie profesjonalnej działalności politycznej na rzecz obywateli.